HomeBlogCe este realitatea virtuala?

Ce este realitatea virtuala?

by David Rus
0 comment69 views

Realitatea virtuala (VR) reprezinta utilizarea tehnologiei computerizate pentru a crea un mediu simulat. Spre deosebire de interfetele utilizatorului traditional, VR il plaseaza pe utilizator intr-o experienta.

In loc sa vizualizeze un ecran in fata lor, utilizatorii sunt imersati si capabili sa interactioneze cu lumile 3D. Simuland cat mai multe simturi, cum ar fi viziunea, auzul, atingerea, chiar mirosul, computerul este transformat intr-un portar la aceasta lume artificiala.

Singurele limite la experientele VR aproape reale sunt disponibilitatea continutului si puterea de calcul ieftina.

Care este diferenta dintre realitatea virtuala si realitatea augmentata?

Realitatea virtuala si realitatea augmentata pot fi considerate drept doua parti ale aceleiasi monede. V-ati putea gandi la realitatea augmentata ca fiind realitate virtuala cu un picior in lumea reala: Realitatea augmentata simuleaza obiectele artificiale din mediul real. Realitatea virtuala creeaza un mediu artificial de locuit.

In realitate augmentata, computerul foloseste senzori si algoritmi cu scopul de a determina pozitia si orientarea unei camere. Apoi, tehnologia AR reda graficele 3D pe masura ce ar aparea din punctul de vedere al camerei, suprapunand imaginile generate de computer peste viziunea lumii reale a unui utilizator.

In realitate virtuala, computerul foloseste senzori si matematici similari. Cu toate acestea, in loc sa localizeze o camera foto reala intr-un mediu fizic, pozitia ochilor utilizatorului se afla in mediul simulat. Daca capul utilizatorului se intoarce, grafica reactioneaza in consecinta. In loc sa compuna obiecte virtuale si o scena reala, tehnologia VR creeaza o lume convingatoare si interactiva pentru utilizator.

Tehnologie de realitate virtuala

Componenta realitatii virtuale cea mai repede recunoscuta este afisajul montat pe cap (HMD). Fiintele umane sunt creaturi vizuale, iar tehnologia de afisare este adesea cea mai mare diferenta intre sistemele de realitate virtuala cu immersiune si interfetele de utilizator traditionale.

De exemplu, mediile virtuale automate CAVE afiseaza activ continut virtual pe ecrane de dimensiuni de camera. In timp ce sunt distractive pentru oamenii din universitati si laboratoare mari, consumatorii si industria sunt vestul salbatic.

Cu o multitudine de optiuni hardware si software in curs de dezvoltare, viitorul portabilului se desfasoara, dar inca nu se stie. Conceptele precum HTC Vive Pro Eye, Oculus Quest si Playstation VR sunt pe calea drumului, dar exista si jucatori precum Google, Apple, Samsung, Lenovo si altii care pot surprinde industria cu noi niveluri de imersiune si capacitate de utilizare.

Oricine iese in evidenta, dat fiind faptul ca simplitatea achizitionarii unui dispozitiv de dimensiuni precum o casca care poate functiona intr-o camera de zi sau birou, a facut ca HMD-urile sa fie in centrul momentului cand vine vorba de tehnologiile de realitate virtuala.

Realitatea virtuala si importanta audio

Aplicatiile de realitate virtuala convingatoare necesita mai mult decat doar o grafica. Atat auzul cat si viziunea sunt centrale pentru simtul spatiului unei persoane. De fapt, fiintele umane reactioneaza mai rapid la semnalele audio decat la cele vizuale.

Pentru a crea experiente de realitate virtuala cu adevarat imersive, sunetele de mediu exacte si caracteristicile spatiale sunt obligatorii. Acestea ofera o puternica senzatie de prezenta unei lumi virtuale.

In timp ce informatiile audiovizuale sunt replicate cel mai usor in realitatea  virtuala, eforturile active de cercetare si dezvoltare sunt in continuare desfasurate in celelalte simturi. Intrarile tactile, cum ar fi benzile de rulare omnidirectionale, permit utilizatorilor sa se simta ca si cum ar merge efectiv printr-o simulare, mai degraba decat sa stea pe un scaun sau pe o canapea.

Tehnologiile Haptic, cunoscute si sub denumirea de kinestezie sau tehnologie de feedback tactil, au trecut de la motoare simple de „rotire” in greutate la filare, la tehnologie cu ultrasunete futurista. Acum este posibil sa auzim si sa simtim senzatii adevarate de viata impreuna cu experiente VR vizuale.

Cum este folosita astazi Realitatea Virtuala

Nu este surprinzator ca industria jocurilor video este unul dintre cei mai mari sustinatori ai realitatii virtuale. Suportul pentru castile Oculus Rift a fost deja echipat in jocuri precum Skyrim si Grand Theft Auto, dar jocuri mai noi precum Elite: Periculos, vin cu suport pentru casti incorporat chiar.

Multe interfatate ale utilizatorilor in jocuri trebuie sa fie ajustate pentru VR, dar industria s-a adaptat rapid pe masura ce hardware-ul pentru jocurile de realitate virtuala a devenit mai larg disponibil.

Realitate virtuala HMD + Smartphone

Exista o a doua clasa de Virtual Reality HMD care este intr-adevar doar o carcasa cu lentile speciale care se imperecheaza cu un smartphone pentru a oferi o experienta VR. Aceste dispozitive se pot vinde la preturi super atractive, si pot oferi o experienta VR redusa, care se apropie inca de experientele imersive generate de un hardware mult mai scump.

Acestea sunt in mare parte cateva dintre cele mai importante informatii pe care trebuie sa le aveti la cunostinta atunci cand auziti ca se discuta despre realitate virtuala in jur. Daca doriti sa experimentati realitatea virtuala, puteti merge de la mic la mare, in diferite locatii pentru copii, unde puteti experimenta fascinanta VR.

related articles