HomeAutoturismeCum functioneaza pompa de apa a masinii?

Cum functioneaza pompa de apa a masinii?

by David Rus
0 comment170 views

Numele pompei de apa este o revenire la primele zile ale automobilismului, când motoarele erau racite doar de apa, spre deosebire de vehiculele de astazi care folosesc un amestec de apa si antigel.

Ceea ce nu s-a schimbat este importanta pompei de apa în prevenirea supraîncalzirii motorului, facând-o o componenta cruciala a sistemului de racire al unui vehicul. Iata cum functioneaza si de ce înlocuirea acesteia ar putea economisi bani.

Cum functioneaza pompa de apa pentru racirea motorului?

Ori de câte ori functioneaza motoarele cu ardere interna, acestea genereaza caldura (si inca multa :)), cu temperaturi sub capota crescând la peste 200 de grade. Odata ce un motor atinge temperatura optima de functionare, excesul de caldura trebuie îndepartat pentru a preveni acumularea de temperaturi ridicate care vor provoca deteriorarea motorului.

Aici intra in joc pompa de apa. Aspira antigelul din radiator si îl circula prin si în jurul motorului. Caldura motorului este transferata de la blocul motor la antigel, care apoi revine la radiator unde este racit, iar procesul începe din nou.

La majoritatea vehiculelor, pompa de apa este actionata de cureaua de distributie a motorului, care este conectata la fulia pompei. Rola si cureaua functioneaza împreuna pentru a deplasa lichidul de racire prin acesti pasi:

  • Lichidul de racire este aspirat în centrul rotorului
  • Forta centrifuga îl împinge afara prin palele rotorului
  • Apoi trece printr-un scroll, care directioneaza fluxul de lichid de racire în motor fara a reduce viteza acestuia

Care sunt semnele care ne arata ca pompa de apa este defecta?

Singurul dezavantaj al pompelor de apa este ca acestea nu dureaza pentru totdeauna si trebuie înlocuite periodic. Numeroasele garnituri si etansari ale pompei pot deveni fragile odata cu înaintarea în vârsta si se pot sparge, sau lagarele fuliei se pot deteriora, ambele ducând la defectare.

Când o pompa de apa nu functioneaza, este o problema majora, deoarece înseamna ca lichidul de racire nu mai circula în mod adecvat, temperaturile cresc si supraîncalzirea urmeaza în curând.

Din fericire, pompele de apa adesea ofera un avertisment anticipat ca vor esua. Iata câteva indicii in aceasta directie:

Lichid de racire pe sol. Acesta este probabil cel mai usor de observat. Orice scurgere de lichid de racire este motiv de îngrijorare, dar atunci când este legata de pompa de apa, scurgerea va aparea la sol, fie în partea din fata, fie în centrul motorului, iar lichidul va fi verde, portocaliu sau rosu sau posibil albastru.

Nu confundati apa pe care o vedeti picurând sub masina într-o zi fierbinte de vara în timp ce sistemul de aer conditionat al vehiculului functioneaza cu o scurgere de lichid de racire.

Aceasta apa este un produs secundar normal al sistemului de aer conditionat si nu va fi colorata asa cum este antigelul. Chiar daca nu vedeti urme de lichid de racire pe sol, daca trebuie sa adaugati lichid de racire în mod regulat, înseamna ca exista o scurgere undeva în sistem. Încercati sa utilizati un tester de presiune al sistemului de racire pentru a identifica scurgerea.

Lampa de avertizare cu lichid de racire scazut. Daca vehiculul dvs. pierde lichid de racire – indiferent de cât de repede sau de lent se întâmpla – este un semn de avertizare ca ar putea exista o problema a pompei de apa. Scurgerea trebuie diagnosticata pentru a determina unde se produce în sistemul de racire.

Manometru de avertizare a temperaturii. Daca indicatorul de temperatura al motorului sau lumina de temperatura arata ca motorul functioneaza mai fierbinte decât ar trebui sa fie, acesta este un alt semn ca exista o problema a sistemului de racire care ar putea fi cauzata de pompa de apa.

Cand se inlocuieste pompa de apa?

De îndata ce o pompa de apa prezinta semne de avarie, trebuie înlocuita. Si, din cauza amplasarii pompei sub sau în spatele capacului curelei de distributie, majoritatea specificatiilor producatorului vehiculului si tehnicienilor auto recomanda înlocuirea pompei de apa în acelasi timp cu cureaua de distributie (de obicei în jurul valorii de 60.000 km) chiar daca pompa nu  prezinta semne de esec.

Acest lucru se datoreaza partial timpului, efortului si cheltuielilor asociate înlocuirii unei curele de distributie. Nu doriti sa faceti acea treaba si sa nu înlocuiti pompa de apa, doar pentru ca pompa de apa sa cedeze câteva luni mai târziu si trebuie sa va întoarceti si sa repetati majoritatea aceleiasi lucrari.

Daca pierdeti lichid de racire, recomandarea noastra este sa apelati la un service autorizat si de incredere pentru o verificare de rutina. Puteti cere o verificare a sistemului de racire, a motorului, a curelei de distriutiei sau chiar o reconditionare turbina Cluj Napoca.

related articles