HomeBlogRolul materialelor didactice in gradinita- rol joaca acestea?

Rolul materialelor didactice in gradinita- rol joaca acestea?

by David Rus
0 comment410 views

Materialul didactic este unul care reuneste mijloace si resurse care faciliteaza predarea si invatarea.

Domeniul educational

 De obicei, acest material este folosit in domeniul educational, dar poate fi folosit si acasa.

In etapa de gradinita, ar trebui sa fie un material de joaca, prin care copilul revizuieste sau dobandeste noi cunostinte. Acesta este de obicei folosit ca un element auxiliar atunci cand predarea de continut.

Acestea trebuie sa fie variate si de calitate, astfel incat copilul sa aiba posibilitatea de a cunoaste si explora realitatea prin aceste materiale. Pe de alta parte, trebuie sa fie si educativ.

Alegere

Alegerea acestuia va depinde de obiectivul pe care doriti sa il atingeti si de tipul de situatie pe care doriti sa o stabiliti. De exemplu, o carte singura nu este intotdeauna un material didactic. Pentru a o face didactica trebuie sa efectuati un anumit tip de analiza sau de lucru pe cartea citita.

Cu toate acestea, citirea unei carti poate oferi date de cultura generala sau poate extinde vocabularul. Pe de alta parte, daca aceeasi carte este citita, analizata si studiata cu ajutorul unui profesor, ea poate deveni un material didactic.

Pentru ca o carte sa fie didactica trebuie sa fie comunicativa si trebuie sa fie usor de inteles. Retine ca nu numai cartile pot fi materiale didactice. La fel si filmele, jocurile, programele de calculator sau muzica.

Gradinita este de mare importanta in dezvoltarea copiilor. La aceasta varsta copiii se afla intr-o etapa in care cel mai bun mod de a invata este prin joaca si distractie. Copilul invata prin experiente si are nevoie de resurse si elemente pentru a experimenta si a efectua o invatare semnificativa (activa). Astazi, cu mass-media audiovizuale disponibile, videoclipuri interactive si jocuri sunt un instrument esential in educatie, ca copiii se angajeze cu usurinta in procesul de invatare folosind noile tehnologii.

Materialul didactic trebuie sa indeplineasca anumite caracteristici:

  • Trebuie sa fie rezistent pe masura ce copiii manipuleaza si o arunca pe pamant in mod constant.
  • Ca poate fi usor manipulat, adica de marimea potrivita varstei celor mici.
  • Este important ca acestea sa fie sigure si sa nu aiba substante toxice.
  • Culori luminoase si modele atractive pentru a capta atentia.
  • In ceea ce priveste aspectul grafic, imprimarea trebuie sa fie clara, cu culori definite, de dimensiunea corespunzatoare si cu ilustratii care pot fi diferentiate.
  • Materialele trebuie sa fie legate de continutul la care se lucreaza in sala de clasa si, daca este posibil, sa poata fi utilizate pentru diferite zone. Vezi aici educatie steam!
  • Se recomanda ca cei mici sa-l poata folosi in mod autonom.

Clasificare a materialelor didactice

Materialele didactice pot fi clasificate tinand cont de formatul in care sunt prezentate, dar si de continutul care se lucreaza.

  • Materiale tiparite: acestea includ carti, care pot fi manuale, carti de referinta, caiete si foi de lucru sau carti ilustrate. Reviste care atrag atentia cu imaginile lor, deoarece de obicei au mai multe fotografii decat carti. Si, in plus, ele servesc pentru a face colaje pe o anumita tema.
  • Materiale grafice: posterele pot fi foarte utile pentru a consolida continutul, deoarece sunt foarte vizuale, cu culori si care atrag atentia copiilor.
  • Materiale mixte: aceasta sectiune include videoclipuri documentare si filme. Acestea favorizeaza invatarea, mai ales la o varsta frageda, deoarece cei mici inteleg continutul prezentat intr-un mod audiovizual mai bine decat atunci cand sunt explicate doar verbal.
  • Material auditiv: cantecele pe care copiii le plac atat de mult si cu care invata, mai ales la varsta prescolara.

Dar, in plus, materialele didactice trebuie alese tinand cont de diferitele activitati sau discipline:

Materiale de joaca: acestea ar trebui sa promoveze dezvoltarea fizica si intelectuala, imaginatia, creativitatea si exprimarea, activitatea recreativa si relatiile sociale.

Materiale matematice: butoane, insigne, sireturi sau cutii pot fi utilizate pentru a efectua activitati legate de matematica, cum ar fi cunoasterea numerelor, adaugarea sau scaderea.

Materiale de observare si experimentare: Copiii sunt mari observatori si acest lucru ii pune in legatura cu lumea din jurul lor. Le place sa experimenteze si sa manipuleze obiecte care pot fi transformate. Aceste materiale includ: borcane cu capace, cutii de oua sau leguminoase. Elemente gasite in cele mai multe case.

Materiale de educatie senzoriala: abilitatile senzoriale sunt foarte importante in timpul copilariei, deoarece prin cele 5 simturi copilul primeste informatii din mediul sau. Prin urmare, este esential sa se lucreze la aceste capacitati, deoarece acestea sunt mici.

Materiale lingvistice: trebuie luat in considerare nivelul lingvistic al copilului si trebuie urmarit obiectivul de imbunatatire a abilitatilor expresive ale copiilor prescolari. Urmatoarele pot fi diferentiate:

  • Ele imbogatesc vocabularul.
  • Ele ajuta la formarea unor propozitii simple.
  • Ele sporesc pronuntia corecta.
  • Ele cresc limbajul continuu.
  • Ele favorizeaza limbajul imaginativ si creativ.
  • Ei lucreaza la achizitionarea si diferentierea fonemelor.
  • Se pregatesc pentru lectura.

related articles